Tuesday, November 22, 2011

Harimau Baham Garuda

Tahniah! Bangga sungguh jadi rakyatnya.

Monday, October 24, 2011

Marco Simoncelli 1987 - 2011

Banyak benda berlaku tadi, sial betul.
SIC tolonglah!
Marco Simoncelli menyelamatkan keadaan.
RIP Sic..

Friday, September 16, 2011

16/09/2011 Najib Takut ISA

Ucapan PM Najib sempena Hari Malaysia menyedarkan aku signal2 tertentu. Paling mencuri tumpuan pemansuhan ISA.

Apa yang Najib fikirkan? Pada pandangan aku dia fikir begini.
1. ISA sudah lapuk - Dengan teknologi semakin canggih, hari makin hari masih tiada kuasa hebat mampu dicipta untuk membendung kuasa sehebat kebebasan blog, FB, Twitter, youtube yang ternyata mampu menumbangkan Hosni Mubarak, Muammar Gadafi, Osama Laden, World Trade Centre dan menaikkan Obama. Apa sangatlah ISA, tak relevan buat masa ini.

2. Politik Najib, bijak - Najib bijak, semakin matang sedar realiti dalam menyusun strategi dan gerakan berbisa dengan menempatkan dirinya ditengah2 kesibukan buah2 catur politik. Masanya menjerat dan mengumpan, mendahului dan menjuarai.

3. Persediaan menjadi pembangkang - Kita biasa mendengar "Takut dilambung ombak jangan berumah di pantai... "Bagai menarik rambut dalam tepung... "Alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan... Dan banyak lagi peribahasa kalau nak diumpamakan percaturan politik kali ini. Strategi terakhir.

4. Titik kebangkitan - Biasa tengok Lin Dan vs Chong Wei, bila salah seorang ketinggalan 19-11 di set pertama, adakah mereka akan menyerah kalah begitu saja? No way! sebalik bermati2an untuk mengumpul mata demi mata bukan untuk menang set tersebut tetapi untuk kekalkan momentum set berikutnya. Masa semakin suntuk, Najib fikir inilah masanya.

5. PRU 13 - Setelah pembentangan di parlimen, atau sah pemansuhan ISA maka tunggu apa lagi, PRU 13 lah jawabnya. Menang atau kalah maka tiada lagi ISA, tak nampak lagi signalnya?

Teringat cara Dr M dengan gaya politiknya yang cukup aku rimas dulu, tapi akhirnya aku fikir memang banyak kebenarannya.

Bila ada isu berbangkit penerangan perlu dan penerangan itu mestinya berani dan berterusan. Bahkan tindakan najib ini membuka polemik baru untuk di kupas satu persatu supaya nanti tidak akan berbangkit masa zaman cucu dan anak kita yang berumur 4 tahun, macam isu komunis sekarang.

Dan satu lagi aku teringat ucapan beliau mengenai nasihat kepada Yasir Arafat untuk meneruskan perjuangan menegak kemerdekaan berterusan melalui rundingan biarpun memakan masa lebih 50 tahun walaupun hasilnya dikecapi bukan di zaman dan kita tiada. Nampaknya najib bukan saja mewarisi gaya kepimpinan bapanya Tun Razak malah gaya politik Tun M.

Kepada rakan2 ini adalah titiknya (atau koma), kepada kebangkitan. Sedarlah ucapan Najib itu adalah pengishtiharan bahwa kami BN - Barisan Nasional (bukan Be End) adalah pembangkang secara tak rasmi setelah ianya berlaku di negeri Najib sendiri, Selangor.
Semuanya akan baik2 saja sebab roda putarannya begitu.
Walau Setelah Aku Menjadi Pembangkang..

PM umum Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan terus…

Sempena Hari Malaysia, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,  Khamis malam membuat pengumuman mengejut melibatkan kebebasan bersuara termasuk pemansuhan terus Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960  (ISA) yang selama ini membolehkan tahanan tanpa perbicaraan. Serentak dengan itu beliau memberi jaminan mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata kerana ideoloji politik.

Juga akan dimansuhkan ialah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana sekarang ini akhbar perlu membaharui permit secara tahunan.ia akan diganti dengan pengeluaran lesen hingga batal.

Dalam ucapannya yang disiarkan secara langsung di Angkasapuri, Najib memberitahu berikutan pemansuhan ISA, untuk mencegah subersif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memeilihara keselamatan negara dua undang-undang baru akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan.

"Di atas segalanya, Kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara. Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.
Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan dibawah kuasa Menteri," katanya.

Menurut Najib umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu tadi.

Beliau beritahu kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Turut juga akan akan kaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak di samping mengambilkira norma-norma di peringkat antarabangsa.

Perdana Menteri berkata kecuali darurat akibat konfrontasi tahun 1964, yang telah dibatalkan secara tersirat, kesemua proklamasi darurat lain yang telah diisytiharkan sebelum ini, masih dianggap berkuatkuasa sehingga hari ini.
"Justeru, menginsafi bahawa realiti negara Malaysia telah berubah, merasai denyut nadi, resah gelisah dan aspirasi rakyat yang mahukan Malaysia menjadi lebih terbuka lagi dinamik demokrasinya, di mana, pendapat, idea dan kebimbangan massa lebih diberi perhatian, agar dapatlah kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan sistem demokrasi lain di dunia yang berasaskan falsafah universal dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, maka, kerajaan kini, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, supaya ditamatkan kuatkuasanya.
"Pada hemahnya, sudah tiba waktu rakyat Malaysia menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau," katanya.
Najib juga berkata kerajaan juga tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan apa-apa undang-undang yang tidak lagi relevan.- 15/9/2011 Agendaily


Dalam hal aku sokong Najib, muktamad!

Monday, August 29, 2011

Syukur Alhamdulillah... Jumpa Pula Merdeka Raya. Terima Kasih Tun Mahathir

Esok umat islam khususnya orang melayu menyambut Hari Raya Aidilfitri. Orang bangsa lain termasuk arab takde sangat suasana perayaan ni berbanding di Malaysia, doakan semoga perayaan ini akan sentiasa meriah dan akan kekal hebat selamanya. Dan akan menjadi identiti perayaan utama orang melayu seluruh dunia, Ameen.
Ini adalah penting, kita jaga kemeriahannya, seumpama kita menjaga kemerdekaan negara kita dari dijajah semula oleh petualang2 bangsa. Ini identiti kita, adat, budaya, agama dan kekeluargaan menyatukan kita pada hari ini, walaupun kita berpisah jauh nun di mata ia tetap menimbulkan suatu perasaan yang sukar digambarkan. Ini istimewanya hari raya.
Lusa pula 31 Ogos adalah hari kemerdekaan negara ke 54. Alhamdulillah syukur banyak2 kerana masih lagi merasai nikmat berada dalam sebuah negara yang merdeka.
Walaupun sebenarnya kita telah pun dijajah semula pada 1997 dengan penjajahan yang berbentuk lain, tapi kerana Tun Mahathir lah kita masih kekal selamat. Terima kasih banyak Tun kalau tak kerana kebijaksanaan dan keberaniaan beliau kita sudah lama hanyut terutamanya orang melayu. Jasamu selamanya dikenang Tun Mahathir.
Persoalannya, sampai bila ia akan kekal begini? Sukar untuk diramalkan, hanya masa yang akan menentukan. Kerana insan hebat ini bukan selamanya akan menjadi penyelamat, masanya akan tiba dia meninggalkan dunia. Tapi sekurang2nya kita tidak terjerumus terus dalam lembah harapan yang tak pasti dan terkapai2 ditenggelami punca.
Insaflah! 13 tahun yang diberikan pada rakyat Malaysia, sebenarnya sudah cukup untuk kita menginsafi, bermuhasabah, menilai dan melihat dalam negara, jiran2 dan menyaksikan sendiri peristiwa yang berlaku di sekeliling dunia, apatah lagi melihat sendiri negara ini hampir2 dibaham kegawatan penjajahan ekonomi. sepatutnya sudah jelas hala tuju kita. Apa yang sebenarnya yang kita mahu?
Walaupun nampak kekaburan dan masih meraba2 mencari arah, aku berharap aku berdoa di masjid pagi hari raya serentak pula bersempena hari mengingati kemerdekaan negara ke 54 ini agar rakyat dan negara ini diberi hidayah apa yang patut mereka lakukan. Apa pun, aku percaya ada hikmahnya.
"Ihdinasshirathal mustaqim (ila akhiril ayah).. AllahuAkbar3x...

Saksikan video dibawah ini, menarik pada minit ke 23 apa kata Pak Janggut ni. (klu xdpt bgtau aku email!)



Kepada rakan2 blogger dan pembaca, aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin jika ada tersalah kata dan semangatlah menyambut kemerdekaan negara tahun ini. Marilah kita berazam meningkatkan pendapatan diri sendiri dan merapatkan semula orang melayu dan nilai2nya.
Hidup melayu!

Merdeka!
Merdeka!
Merdeka!

Teruskan perjuangan sahabat, walau kita berada posisi mana sekalipun. Janji Allah itu pasti, yakinlah.

Tuesday, August 23, 2011

Komen Dari Blog Tun M

Aku tertarik dengan komen zulkiflee dalam blog Tun Mahathir berkaitan tajuk The NEP.

zulkiflee
August 17, 2011 at 10:05 am |

Assalamu’alaikum Tun,

mohon izin mengulas komen andrewtay dan ekompute.dua beruk biadap ini semakin melampau dalam sikap biadap mereka terhadap Tun.apa-apa pun komen yg mereka hantar adalah bersifat menghina kerana mereka tahu Tun tidak akan mengambil tindakkan.malah sebalik nya menyiarkan komen-komen mereka,walau ia nya amat membakar hati kami.

padahal komen mereka bukan saja mempersendakan Tun malah menghina Agama Islam dan Pentadbiran Negara.apakah kita membiarkan saja orang-orang begini? apakah tidak ada undang-undang seperti di Thailand untuk menangangi orang-orang begini? apakah demikian dayus nya pemimpin-pemimpin kita?

harus di ingat,datuk-moyang mereka mendarat dipantai kita dalam kebuluran sebab negara asal mereka tidak mampu memberi mereka makan.lalu mereka lari ke bumi kita.kita diamkan mereka.mula nya mereka bekerja-keras dgn jujur,tapi sebaik saja mengetahui sifat ‘tak-kisah’ orang Melayu,bangsa ini,seluruh bangsa ini,mula mempamirkan sikap tamak mereka yg setanding dgn yahudi.

menipu dan mencuri,sikap yg sudah ada sejak lahir,mereka praktikkan secara berleluasa dibumi kita hingga membolehkan mereka menguasai kekayaan kita,bukan hanya di Malaysia malah seluruh Nusantara.Bangsa Melayu Indonesia adalah mangsa yg paling teruk dimamah bangsa ber-virus ini.

dan mereka bersekongkol sesama mereka dalam menjarah kekayaan kita.baik china yg di Malaysia atau Indonesia atau Brunei,mereka bersatu hati dalam ketaatan mereka untuk meruntuh atau sekurang-kurang nya mendiskredit apa-apa pun yg bersifat Islam atau Melayu.

sebab itu kita lihat monyet-monyet kecil seperti ekompute,andrewtay atau d.tan begitu giat dan konsisten menggemakan suara Lee kuan yew.cuba bayangkan kalau dulu Tunku bertegas menyingkirkan Lky ke dalam penjara atau terus saja dihumban ke Neraka,PASTI kita Negara ini akan lebih damai.tentu Hindraf dan Ambiga Ramon-tambi tidak mudah diperalatkan Lky.semua kaum dapat hidup dalam lingkungan susila yg saling menghormati batasan.curi sikit-sikit,orang Melayu tak kisah.asal jangan melampau seperti hari.dah lah mencuri-menipu,..mencabar pulak!

Tun,kita jangan ulangi kesilapan Tunku yg berdayus-dayus dgn Lky hingga menimbulkan ancaman terhadap penakatan Bangsa kita.orang-orang seperti ekompute dan andrewtay bukan lah dididik dalam hal-hal berbudi-pekerti.mereka menyondol bagaikan khinzir.kalau tiada tindakkan tegas,mereka akan terus menyondol secara agresif tanpa memikirkan implikasi nya.

saya sangat-sangat berharap agar Tun sudi menggerakkan ‘sesuatu’ untuk membetulkan keadaan yg sudah sangat parah ini..untuk kemudian nya menjadi ikutan setiap Perdana Menteri dan Pemimpin mendatang.

sebagai pemimpin ulong yg begitu kasih kpd Agama dan Bangsa,Tun tentu tahu apa yg Tun lakukan.cuma saya harap Tun tidak terlepas-pandang bahwa orang-orang asing ini tidak lebih dari anjing tersepit yg kita lepaskan dan beri makan lalu ia menggerogot tangan kita,bersekongkol untuk menjatuhkan kita dan secara terang-terangan mengambil posisi disamping musuh-musuh kita.

Lky,Lks,Chua soi lek,ekompute,andrewtay atau d.tan semua nya adalah sama tidak berbeza.niat mereka sama,tujuan mereka tidak berbeza.mereka ingin menjadikan orang Melayu Malaysia sama seperti orang melayu Singapura.hidup tertindas.tiada apa-apa hak langsung.rumah dirampas,kampung dirobohkan.dipaksa berhutang membeli rumah pangsa berharga ratusan ribu dolar dan disibukkan dgn keperluan duit tanpa ada masa sedikitpun untuk berhenti berfikir sejenak apa ‘trick’ nya negara dan rumah nya sudah bertukar tuan.dan hari ini Tun,tidak sedikit orang Melayu yg tidur bermalam dipantai Singapura kerana rumah nya dirampas dek kegagalan membayar ansuran yg tinggi.sedang Lky dan kaum pelarian-ekonomi tinggal dirumah-rumah besar tersergam indah,bumiputra Singapura tidur dipinggir pantai.adakah kerana mereka rajin bekerja dan kita pemalas? tidak! kita bekerja secara halal.mereka bekerja sepenuh masa,mencuri bila ada kesempatan dan menipu sepanjang masa.

jadi,tidak sama antara kita dgn mereka.dan layanan pun mestilah berbeza.saya amat berharap pada demokrasi dan meritokrasi.tapi hendak lah dikalangan Islam dan Bumiputra saja.tidak ada sebab berkongsi dgn kaum pelarian ekonomi,yg sebaik saja kenyang,terus memulakan permusuhan terhadap kita.dan langsung tidak ada sebab memberi hak demokrasi satu-orang-satu-undi terhadap anak keturunan komunis ini.

lebih-lebih lagi ketika mereka dgn cara yg amat busuk menafikan Hak-Demokratik Bangsa Melayu Singapura dgn sistem Quota perumahan yg mengakibatkan tiada kawasanundi yg bermajoritikan Orang Melayu.lalu tiada lah seorang pun Pemimpin Melayu yg dipilih oleh Orang Melayu sendiri.yg ada hanyalah pemimpin melayu yg ditentukan oleh Lky.

Tun,Singapura adalah sebahagian dari Tanah-Air kita.Bangsa Melayu dan Umat Islam nya adalah saudara terdekat kita.jika Tun boleh bersusah payah menggerakkan bantuan kpd Palestin,harap-harap Tun dapat membantu memberi sedikit harapan kpd Bumiputra dan Umat Islam Singapura.sebab tertindas nya mereka disana adalah gara-gara Perdana Menteri Malaysia juga.

dan sekaligus,mendidik juga anjing-anjing tersepit yg hendak jadi anjing liar menyalak sepanjang jalan ini berfikir sejenak tentang perlu nya berpegang kpd Kebenaran.

mereka tahu mereka Salah.mereka tahu kita Benar.tapi mereka pun tahu mereka Tamak sebab mereka tahu kita Lemah.

terimakasih Tun


Komen aku harap jangan ada orang malaysia lebih2 lagi orang melayu (terutama yang ada darah Singapore) ada hati nak jadikan Singapork sebagai negara model mereka.

Sunday, July 31, 2011

Ramadhan Datang Kembali

Ramadhan datang lagi. Bulan puasa versi kali ini masih lagi dalam mood politik bergaduh tak sudah2, nampak macam tak ada kesudahannya.
Bulan yang penuh keberkatan dan cabaran ini marilah kita berazam untuk menambah pendapatan diri sendiri dan merapatkan hubungan sesama melayu.
Dan aku berdoa di bulan yang baru beberapa minit melangkah ini semoga semuanya berakhir secepat yang mungkin dan Kau matikan cepat the second generation tak guna ni cepat sikit.
Kembalikan era 70an dan 80an yang permai.. Merdeka!

Wednesday, June 29, 2011

Johari Bedul, Wa Kena Beb!

Apa macam Joe??
Bukan main megah kamu ye.. Jadi 'hero' sekejap.
Sampai boleh pulak bikin video dokumentari sendiri pakai duit sendiri, hos pun sendiri, konfiden habis cakap lu mamat poyo ni.
Sekarang macam mana mau kuntau? Lepas ni bertahan ajalah gamaknya jangan nak berlagak sangat attack, kang kena lagi counter attack, lagi teruk kang Joe...

Asamekom, I'll call you back!

Saturday, June 25, 2011

Betul Kata Datuk Johari Abdul

Betullah... Apa yang Datuk Johari cakap cukup kuat. Bukan saja ada tranformasi ekonomi, tranformasi wajah pun ada, memang berlaku la woi. Cuba tengok gambar bawah ni.

Sama kan?? kan?? kan?? kan??
Suka tak??? Suka kan???
Muahahahahahahaha.....
Ko buat lawak lah Jo bedol...
Aku nak buat lawak serius pun tak jadik!
Maharaja lawak dah abis ko sambung video bedul lawak pulak.

Jo... Jo... Jo...
Baik! Cuba tengok gambar bawah ni.
Kalau Jo Bedol boleh tranformasi jadi P Ramlee seperti yang kau cuba lawokkan...
Apa Anwar Ibrahim enggak bisa tranform menjadi Mr Kongkek China Doll!?
HaHaHa... Cer tengok gambar bawah ni.. Jadi tak?!

Untuk pengetahuan Jo Bedol, Si Dajjal ni bukan lagi tranformasi, dah memang dia ni spesis sesumpah!
Tawu!!
Gay, betina semua boleh tukar punya. Suka tak iyenya, adoii??
Sini! Sini! Sini! Sini! Video Nalla!

Wednesday, June 15, 2011

Al-Kisah Ana Pusing, Anta Putar

"Ana bukan cakap besar, ana cuma mahu pusing supaya ante boleh putar." katanya sambil tersenyum puas kepada perkumpulannya yang diadakan di tengah-tengah Hutan Simpan Gombak. Para perwakilan berbisik-bisik sesama sendiri dan ada yang mengaru-garu kepala kerana masih belum faham apa yang dikatakan oleh sesusuk tubuh pemimpin mereka di atas rostrum. Malah ada yang termangu-mangu membaca kamus Melayu-Arab untuk memahami perkataan pemimpin mereka itu. Selebihnya, hanya mebelek-belek Buku Panduan Jingay.

" Ante-ante semua putar sajalah ! " katanya dengan nada bersungguh bercampur amaran.

"Ingat! ante semua sudah bai'ah sama Ketua Umum dan Pemimpin Tertinggi Mopshitdol Umum " kali ini nadanya sengaja dikeraskan.Sekali lagi perwakilan menjerit sekuat-kuat takbir dan begitu teruja dengan ucapan pemimpin tersebut.

" Ana mahu semua ante-ante semua dengar dan ta'at walaupun ante semua tidak faham apa yang ana cakap. Apa yang ana cakap tidak penting untuk ante-ante semua. Apa yang penting ialah KERJAAA-SAMAAAA" sambung pemimpin tersebut dengan mengajuknya lagu sebuah rancangan kanak-kanak yang popular Wonderpets . Bergemuruh tepukan dan laungan takbir kedengaran menyambut kata-kata pemimpin tersebut, mereka sudah faham apabila lagu wonderpets digunakan.

" Takbir ! " seru seorang perwakilan sambil bangun dan mengenggam penumbuk kirinya.

" Allahhuuuu Akbar !" jerit semua perwakilan sambil bangun terkinja-kinja.

" Adalah wajib syarie' atas ante semua undi kelompok kita ! Jom Ubah ! Kita bawa pilihanraya ke jalanraya!" jerit pemimpin tersebut. Hiruk pikuk perwakilan dengan penuh semangat dengan laungan takbir memenuhi dan bergema di seluruh kawasan Hutan Simpan Gombak.

" Kerajaan ini adalah zalim dan menolak hukum hakam toghut yang kita bawa ! Pemimpin-pemimpin mereka dayus kerana istri-istri mereka tidak tutup aurat jilbab bercap roket, selama ini mereka tipu kita dengan beri macam-macam subsidi dan bantu rakyat miskin tapi ini mana boleh ! Rakyat suka sama kita kerana kita pakai nama 'ISLAM' !" berapi-api kata-kata pemimpin tersebut menaikkan semangat kerasukan yang menguasai emosi perwakilan.

" Ante semua ada bai'ah dan taqiyyah , kita amal Tahaluf Siyasi kita kongsi kalimah Allah kita bina banyak kuil-kuil tertinggi di Asia Tenggara kita sokong semua pejuang kemerdekaan yang angkat senjata, itu Chin Peng pejuang kemerdekaan bukan komunis! Jangan percaya sama cerita bohong sejarah pihak lain, Demi Allah ini ana cakap benar ! " pemimpin tersebut bersumpah dengan nama Allah swt untuk menyakinkan perwakilan.

" Ante semua ! Demi Allah, Ketua Umum sudah kena fitnah jahat. Mana 4 orang saksi ? Itu video tipu sama ante semua ! Orang lain di upah jadi Ketua Umum ! sikit hari lagi Ketua umum akan beritahu siapa orang yang di upah, dia sudah ada 600 kotak dalam simpanan ! Ante semua jangan percaya pihak lain dalam ini hal" tambah pemimpin tersebut.

"Ante semua kena ingat, pemimpin-pemimpin pihak lawan kita tidak seperti sekutu-sekutu kita dalam parti sosialis demokrat, mereka lebih faham Islam daripada pihak lawan walaupun sampai sekarang tidak ada seorang pun yang memeluk Islam." kata pemimpin tersebut dengan penuh bangga , kembang kuncup lubang hidungnya.

" Ante semua juga maklum, kita sanggup buat apasaja untuk sekutu kita semua dalam pakat-pakat jahat, kita sanggup guling-guling atas jalanraya, kita sudah korbankan perjuangan Islam kita, kita korbankan kepentingan Melayu, kita korbankan Raja-raja kita, kita korbankan kalimah Allah, kita korban segalanya ! Asal kita boleh gulingkan pihak lawan kita! Ini jihad kita semua" Kata pemimpin tersebut .

"Akhir kalam, ante semua wajib yakin September 16 ntah bila tahun, kita akan berjaya walaupun kita tak pernah berjaya tapi yakinlah apa ana kelentong nie.. Takbiirrrrrrrr !!!!' laung pemimpin tersebut.

" AllahuakbarRRRRR!!!' sahut para perwakilan.

Pada waktu yang sama, di sebuah hotel, Ketua Umumnya sedang beraksi hebat dengan China Doll habuan istimewa sekutu mereka tanpa menyedari ada 4 biji kamera tersembunyi di dalam bilik tersebut. Tidak jauh dari hotel itu, di dalam koc KTMB, ada sepasang merpati yang turut beraksi. Di suatu lokasi lain dalam sebuh bilik no. 121 dan 122 seorang pemimpin mereka sedang berasmaradana dengan istri rakannya. Manakala, rakannya sedang berfonseks dengan anak angkatnya, istri kepada anak pemimpin lain. di sebuah rumah ibadat , kelihatan sesusuk tubuh pemimpin sekutu mereka memberikan wang derma dari hasil judi. Di luar pula, kelihatan jentera berat sedang merobohkan gerai-gerai di tepi jalan. Sementara di sebuah perkarangan masjid, ada acara senamrobik.Selepas menutup persidangan perwakilan, pemimpin tersebut bergegas kembali ke pejabat sambil menandatangani berpuluh kawasan balak sambil tauke-tauke besar tersenyum riang. Seorang pemimpin sekutu mereka berkerusi roda tersenyum puas kerana berjaya mengubah perjuangan perkumpulan tersebut tanpa perlu mayatnya dilangkahi.

kredit jas Salleh, cedokan dari blognya http://semaremas.blogspot.com/.
Al-Kisah Mamat Khalid di sini http://tempurungpecah.blogspot.com/.

Sunday, June 12, 2011

Jenayah Syariah, Mahathir Dah Terangkan Lama Dulu

PERDANA MENTERI MALAYSIA

YAB Tuan Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan

Y.A.B. Tuan Haji,

PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II 1993 DI NEGERI KELANTAN

Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994


Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandukan kepada kebijaksanaan (al-Hikmah) yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW. dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa ar-Rasyidun dalam melaksanakan ajaran Islam lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hukum-hukum jenayah.

1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat ini adalah juga berpandukan kepada kaedah yang terdapat dalam sistem pemerintahan Islam iaitu "tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum)." Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah SAW. dan para sahabat.

2. Sepertimana yang Amat Berhormat sendiri sedia ketahui, KEADILAN adalah ASAS yang paling utama ditekankan oleh agama Islam apabila melaksanakan sesuatu perkara. Penekanan mengenai dengan keadilan adalah sangat terserlah dalam ajaran Islam lebih daripada penekanan yang terdapat dalam ajaran-ajaran yang lain dalam sejarah agama. Baginda Rasulullah SAW sewaktu mengembangkan agama Islam ialah usaha menghapuskan ketidakadilan yang menjadi sebahagian daripada budaya di zaman itu.

3. Tidak perlu bagi saya menyatakan disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis kezaliman. Disamping itu al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.

4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan aakan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan berikut:

(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku. Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al Quran. Mereka yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di zaman Nabi Muhammad SAW. Tetapi terdapat perbedzaan yang amat ketara di antara hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan.

Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan agama Islam.

(ii) Masaalah kesalahan merogol wanita, berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh telah merogol wanita berkenaan.

Seperti kita ketahui, melainkan dalam keadaan perang seperti di Bosnia diwaktu mana orang Serb merogol beramai-ramai wanita Bosnia, tidak mungkin jenayah merogol dilakukan di hadapan saksi-saksi yang terdiri daripada orang-orang yang baik. Jika saksi ini melihat dan mereka tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahat seperti penjenayah-penjenayah Serb bersubahat dengan perogol daripada kaum mereka. Jika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan ditolak dan perogol akan terlepas.

Keadaan di mana mangsa rogol dihukum salah kerana melahirkan anak di luar nikah dan perogol dilepaskan sebagai tidak bersalah kerana tidak ada saksi adalah sama sekali tidak boleh diterima oleh sesiapa pun sebagai sesuatu yang adil, bahkan aia adalah satu kezaliman yang dahsyat.

5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku. Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut supaya menghukum secara adil dan menolok sebarang kezaliman. Kerajaan Pusat akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan yang lain daripada Islam dan kepentingannya.

6. Jika undang-undang PAS yang jelas mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya. Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain. Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.

7. Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadapKerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.

DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD
15 Julai 1994

Tun Mahathir dah cerita hal jenayah dan Islam dulu lagi dari ustaz Kazim, waktu tu kazim dan ustaz2 yang ada sekarang ni masih terhegeh2 duk mengaji lagi.
Aku sebenarnya mempunyai pendapat yang lebih ekstrim mengenai hal ini, yang aku simpulkan undang2 yang sedia ada jauh lebih adil, seimbang dan munasabah pada zaman dan persekitaran disebelah rantau timur. Dan aku menolak apa juga cadangan dan cita2 untuk merombak sistem (islam) moden yang ada dengan sistem islam kuno!
Jika pun perlu, dibaik pulih mana yang patut.
Ada masa aku huraikan. Replay mat Kazim punya video.


Tuesday, June 7, 2011

Maharaja Lawak - Minggu 10

Minggu ni terasa hambar lawak peserta. Mungkin disebab masa 7minit diberi.
Tiada penyingkiran. Dan mula minggu ini sebelum ke final ML menjelajah ke beberapa tempat, Kali ini di Pulau Pinang.

Penilaian minggu (siaran ulangan)
1. Sepah
2. Jambu
3. JoZan
4. Nabil
5. R2

Wednesday, June 1, 2011

Asal Usul Reformasi

REFORMASI
(Susur Galur & Asal Usul REFORMASI)
Pendustaan Anwar Ibrahim.

Artikel ini akan menganalisa dan mengkaji mengenai susur galur & asal-usul REFORMASI yang di bawa kan oleh Anwar Ibrahim dan bagaimana ianya merupakan 1 Pendustaan Terbesar Anwar Ibrahim.

Ramai yang menganggap bahawa REFORMASI adalah idea asal Anwar Ibrahim. Benarkah begitu? Pertama kali Anwar berteriak mengenainya 12 tahun lalu, ramai yang terikut-ikut melaungkannya sehingga kini tapi tahukah mereka susur galur dan asal-usul REFORMASI ini? Kenapa kalimah REFORMASI dilaungkan? Kenapa bukan kalimah lain? Dari mana terbitnya kalimah REFORMASI ini? Sehingga kini tiada penulisan mengenainya yang ada hanya penulisan kreatif mengenai dasar-dasar, matlamat, wawasan dan semangatnya. Semuanya itu berasal dari mana? Di ambil dari mana? Ianya menjadi 1 misteri yang dimisterikan oleh Anwar bagi mengekalkan pendustaannya mengenai REFORMASI.

REFORMASI bukanlah 1 kalimah rawak yang sengaja di pilih oleh Anwar mahupun ianya timbul dari idea asal Anwar, ianya adalah cedokan 100% dari 1 sumber asing. Selepas perang Salib yang terakhir, apabila peranan KNIGHT TEMPLERS dan kuasa mereka semakin besar dan menakutkan PAUS dan raja-raja Eropah, bermulalah tindakan terhadap mereka. Kekalahan kempen Perang Salib dijadikan alasan untuk pembantaian ke atas puak ini. Ini berlaku sekitar abad ke 13. Bermula dari situ, era zaman Pertengahan Eropah mula digoncangkan oleh gerakan bawah tanah KNIGHT TEMPLERS melalui slogan REFORMASI AGAMA.
Pada abad ke 15, apabila empayat Mu'awiyah jatuh ke tangan golongan ini di Andalusia (Sepanyol), gerakan ini semakin mendapat tempat di kalangan cendikiawan Eropah yang mula mengambialih peranan dalam bidang keilmuan terutama bidang sains, agama & politik. Dalam abad ke 16, bermulalah gerakan REFORMASI AGAMA yang amat terancang sekali menggangu-gugat penguasaan EMPAYAR ROMAN KATOLIK.

REFORMASI AGAMA INI dibawa oleh golongan-golongan yang terpengaruh dengan gerakan bawah tanah KNIGHT TEMPLERS melalui MASONIK yang menyebar luaskan fahaman GNOSTIK yakni Ilmu-ilmu yang diharamkan oleh ROMAN KATOLIK VATIKAN PAPAL.

Fahaman GNOSTIK ini menitikberatkan kesedaran dalaman dan pengalaman kerohanian melalui ilmu mistik MASONIK. Timbullah slogan PENCERAHAN MINDA atau istilah asalnya ialah THE ILLUMINATED MIND. Fahaman ini mengajarkan agar manusia itu menjadi bebas dan berfikir untuk dirinya sendiri. Bebas memilih apa yang dirinya rasa dan fikir baik untuk dirinya. Melabelkan sesuatu yang bertentangan dengan nilai-nilai mereka sebagai kuno & lapuk. Bahawasa merekalah agen perubahan yang membawa kebebasan dan kemakmuran sejagat. Mereka menghidupkan kembali apa yang mereka dakwa sebagai Hikmah-hikmah Peradaban Lama Yunani & Greek serta falsafah-falsafah Yunani & Greek.

Lahirlah gerakan REFORMASI AGAMA seperti yang dipelopori oleh MARTIN LUTHER dan timbullah golongan-golongan seperti PURITAN dan PROTESTAN yang mahu menjernihkan ajaran Nabi Isa a.s. dan tidak mahu mengikuti apa yang ditetapkan oleh GEREJA ROMAN KATOLIK PAPAL di VATIKAN. Gerakan REFORMASI AGAMA ini menjalar kepada GERAKAN REFORMASI POLITIK seperti yang terjadi di England pada masa OLIVER CROMWELL, seorang Puritan.Oliver Cromwell telah memperkenalkan Sistem Republik Komanwel melalui demokrasi terpimpin. Di sini lah bermula kembali sistem demokrasi menentang arus sistem kerajaan berbentuk Raja-raja.

Pada abad-abad seterusnya, gerakan REFORMASI AGAMA & POLITIK ini semakin hebat dan mendapat momentum di Eropah sehingga pada awal kurun ke 20, sistem Demokrasi mula merebak dengan meluas menghapuskan sistem Raja-raja. Di Amerika pada abad ke 18 pada 1771, sebuah REPUBLIK IDAMAN yang sama seperti REPUBLIK KOMANWEL CROMWELL telah berjaya ditubuhkan. Bertitik tolak dari sinilah, jenis REPUBLIKAN menjadi popular dan dianggap sebagai REFORMASI POLITIK. Apabila tercetusnya REVOLUSI PERANCIS dan pelbagai perang saudara di Eropah, bermulalah sistem SEKULARISMA yang mengasingkan kuasa GEREJA ROMAN KATOLIK VATIKAN PAPAL dengan sistem demokrasi.

Revolusi Industri dan zaman RENNAISSANCE merupakan REFORMASI di bidang ekonomi dan Sosio-budaya dan timbullah pula idea KAPITALISMA. Setelah itu dirasakan perlu dibuat 1 lagi REFORMASI EKONOMI, POLITIK & SAINS yakni timbullah SOSIALISMA, KOMUNISMA dan teori Sigmund Freud dan Darwinisma. Kononnya, inilah yang dikatakan kebebasan bakat manusia yang membawa kpd Illuminated Mind (Pencerahan Minda) yang menjadi pra-syarat perlu dipenuhi bagi mencapai NIRWANA kESEMPURNAAN KEWUJUDAN MANUSIA.


Tema-tema spt (1) Keadilan Sosial, (2) Hak Samarata, (3) Kemanusiaan Sejagat (4) Keagamaan Sejagat (5) Ketelusan (6) Keterbukaan (7) Intergriti (8) Alam Sekitar (9) Hak Sosial merupakan mimpi-mimpi yang didagangkan. Dalam bentuk falsafah ianya amat mengujakan minda-minda anak-anak muda yang mentah. Pada realitinya, tema-tema itu terlalu subjektif sehingga apabila diperbincangkan; tidak akan ada sebarang penyelesaian utuh dan muktamad yang boleh dicapai kerana masing-masing akan berdiri di atas pendapat kebebasan sendiri dan permuafakatan sengaja tidak diajarkan di dalam fahaman REFORMASI ini. REFORMASI hanya mahu manusia itu bersifat egois dan tidak mendidik manusia itu bersifat musyawarrah.

Macam mana tulisan aku kali ini. Macam bagus ye! Ini sebenarnya artikel yang aku cedok dari blog jas salleh.
Memang menyeramkan bila baca balik sejarah lama terutama yang berkaitan kesilapan depan mata yang kita lakukan kini sebijik macam dalam sejarah dolu2. Memang begitulah manusia.

Monday, May 30, 2011

Keturunan Kaum Luth Di Malaysia



" Ini bukan dirogol, diliwat!.. Untuk seorang wanita itu mengaku yang dia dirogol itu sangat susah, apatah jikalau seorang lelaki yang mengaku dirinya diliwat!.. Masya Allah.. Susah... "

Alang2 menyeluk pekasam biar sampai kepangkal takuk..
Tahniah Saiful Bukhari Azlan!

Maharaja Lawak - Minggu 9

Sepatutnya minggu depan adalah final, tetapi disebabkan sambutan yang menggalakkan dan bagi menggantikan 2minggu disiarkan percuma di saluran Astro Prima 105 dulu maka ditambah lagi 3minggu.
Minggu ni Balas terkeluar, mungkin Astro dan barisan juri sudah tidak tahan lagi dengan 'lawak masa depan' spt kata Mamat Khalid. Saban minggu Balas menggunakan lawak lucah atau double meaning sebagai kekuatan utama, bukan kedua atau ketiga menyebabkan kumpulan itu terkeluarminggu ini, tiada tanda2 perubahan akan Balas lakukan jika masih kekal hingga ke final.
Minggu ini, mereka berpasangan dengan artis undangan. Ada yang memilih artis yang betul2 pelawak dan pelakon komedi biasa. Cabaran minggu peserta perlu menyesuaikan diri dengan bukan kebiasaan apa yang mereka buat sebelum ini, dan ternyata nampak ada sikit goyang dan kelam kabut pada semua peserta, lebih lagi yang baru2 ni.

Penilaian aku minggu ini (by Youtube);
1. Jambu & Achong (Sweet Child) -Dengan lawak internasionale. Aku kurang minat lawak Jambu minggu ini. Tapi respon penonton dan punchline yang menjadi aku letak dia no1 minggu ni.
2. Sepah & AR Badul -Memang susah nak control otai Badul ni. Sepah berjaya. Cuma biasalah kelam kabut minggu ini sebab partner yang takde perasaan bertanding ni lain.
3. JoZan & Komala Devi -Pengisiannya tak kuat. Zizan dengan watak Mail Lambung, Johan agak kurang menjadi meniru gaya Mamat Khalid.
4. R2 & Sathiya -R2 dengan lawak lawyer buruknya bernasib baik kerana mendapat pelawak berkaliber spt Sathiya yang banyak membantu.
5. Nabil & Sharifah Shahira -Malang Nabil, partnernya kaget sangat sampai aku yang menonton turut kaget, macam kagetnya penonton tengok Amir punya show. Nabil terpaksa buktikan lagi dia boleh melawak bukan secara solo.
6. Balas & Bell Ngasri -Balas tersingkir. Pergh tengok lakonan Bell kalah Yus. Itu jugalah point tersingkirnya kumpulan Balas kerana tahap lakonan budak sekolah begitu ketara.

Keseluruhan minggu ini tidak menarik.

Sunday, May 29, 2011

Kemuncak Argentine Messi, Penyokong Man U Cool



Barcelona 3 - 1 Manchester United

Aku cukup puas hati result pagi tadi.
Lionel Messi! boleh dipanggil legend dah. Aku kira 10 pemain terbaik sepanjang zaman, lebih hebat dari penyampai tropi malam tu pun.
Kepada lalang2 yang bukan penyokong Man U mahupun Barcelona apa yang aku boleh ucapkan uwekk.. uwekk.. uwekk.. Cuba lagi tahun depan, penyokong Man U memang sentiasa cool dan sedar diri. Takde frust mana pun, Supporter MU diseluruh dunia memang terkenal cool beb.. dan matang. Cuba lagi yek.. agaknya memang layak jadi tukang ejek la tiap2 tahun hehehe
Cukup puas hati, terutamanya orang macam aku. Game menarik. Messi sumbat sebijik. Messi pemain terbaik. Messi penjaring terbanyak. Messi.. Messi.. Argentina, Maradona, Barcelona, Manchester United semuanya terbaik, semestinya yang terbaik ada di pentas final. Terbaik di Eropah! Nak kata apa lagi hahahaha...
Ada betul juga ramalan aku sebelum ni.. baca sini!
Lalang oh Lalang... Coba lagi yerk ahaks!

Friday, May 27, 2011

American Idol 10


" I Told You So "

Scotty McCreery, 17, juara baru American Idol menewaskan Lauren Alaina, 16.
Yang menarik perhatian aku, AI (bukan Anwar Ipandikutti) ini sudah masuk musim ke 10 tapi telah menarik pengundi berbayar lebih US 730 juta musim ini, satu rekod AI, walaupun tanpa juri popular Simon Cowell dan kelam kabut di awal musim, tetapi jenama yang dianggap tua itu masih lagi mendapat dokongan rakyat Uncle Sam itu.
Berbeza di Malaysia. AF, UMNO, PAS jenama yang tiada maaf bagimu.
Agak menarik juga dinilai kebetulan kedua2 finalis adalah 'muda remaja namun mempunyai suara yang matang'. Itu point perlu diambil berat bagi setiap pemegang brand lama..
Dengar kualiti suara kedua finalis seperti diatas!


Thursday, May 26, 2011

Antara Wajah Seiras Anwar Ibrahim



Ce pasang video kat atas ni jap! Lepas tu teka siapakah dibawah hampir sama dengan lelaki dalam video tersebut??



Mereka ini antara lelaki di dunia, (bukan M'sia jer) aku ulang sekali lagi, di dunia! paling mirip dengan lelaki Y...
Korang bagitau aku gambar siapa lagi aku nak taruk kat atas ni dan korang bayangkan muka2 diatas berada dalam video tu, ada matching tak? Hehe.. Baru tau bukan senang nak cari kambing hitam nak ganti dajjal dalam video dokumentari tu!

Kot lah siapa ada gambar adik beradik dia boleh lawan dengan gambar di atas.

Wednesday, May 25, 2011

Politik Kak Ton

" ..Najib hari ni baru melawat rumah anak yatim al Taqwa... "
" ..Semua dah selesai baru nak datang... "
" ..Diorang nak buat konsert amal nak kutip derma... "
" ..Ha Kerajaan dah takde duit lah tu.. Tengok minyak, gula naik... "
" ..Itu satu hal.. Tau siapa artis di jemput Jacklin Victor haaaa kau... M Nasir bla bla... "
" ..Konsert?.. derma anak yatim panggil orang kapir ... "
" ..Kerajaan bukan takde duit.. dia tak mau guna duit kerajaan untuk anak yatim... "
" .. Ha ah..Di gunakan duit derma.. duit rakyat... "
" ..Duit camni la diorang buat tampung benda islam ni semua... "
" ..Duit yang ada di buat projek kroni bla bla... "
" ..Pandai ye... "
" ..Lagipun tanah yang kena tu bukan sah sangat status... "
" ..Tu yang dia nak tak nak jer tolong... "
" ..Saja nak tunjuk diorang prihatin dengan anak yatim.. kengkonon... "
" ..Nampak beno tak ikhlasnya... "

Begitulah seronoknya kita melayan Kak Ton laki si Hasim dengan partnernya bersembang 'berat', ala gosip + islamik + politik!!
Bila akal letak di lidah, macam minum wine dekat dinner function. Lancar je lidah, terus peramah selalu! Sekarang ni lelaki pun dah ramai sembang macam Kak Ton!
Layan Jambu di bawah sambil berfikir... Baca juga tulisan terbaru Mamat Khalid di sini! (Jgn biarkan bang Mat kita berseorangan)

Tuesday, May 24, 2011

Bakal Juara AF9

Aku gerenti awek ni jadi juara.. tak caya ?? tengok nanti! Nera AF9


Laa.. dah keluar ke..... baru plan nak afundi katanya kihkihkih

Monday, May 23, 2011

Video Terbaik Anwar Setakat Ini



Terbaik setakat ni. 1peluru betul ke kau bikin? Tahniah..
Mana lagi pakar filem. pengarah hebat??
Kita mau lagi jelas..

Sunday, May 22, 2011

Obama, Osama Suatu Masa Dahulu


Haa.. tu dia! di celah pokok kurma... Dapat!


Afa khabar? Lama tak jumpa kawan sekampung teman..


cheers... kopi tongkat ali plus ginseng.. kaw-kaw punya


boleh bersikat pulak... mesra sungguh. banyak kutu ni


Perghhhh main pool lagi..
Hari ni aku jolok pool.. esok aku rodok hang pulak..



Lepas ni giliran nmu pulok!
bukan..bukan.. oh ini gambo Sheikh jubori dan wali selipar

Tun M Beransur Pulih

Tun Mahathir, 86, yang sedang dirawat di IJN menunjukkan respon baik. Alhamdulillah...
Negarawan hebat dalam sejarah negara itu menunjukkan semangat yang kuat mengikuti jadual rawatan yang diberi doktor termasuk senaman ringan.
Gambar diatas, kelihatan Tun M & Tun Siti kelihatan masih lemah sedang membaca akhbar. Isterinya juga tak berapa sihat.

Saathiya - Mahathir, Anwar Beraksi

Saathiya: Pasangan hidup (2002)
Stars: Vivek Oberoi, Rani Mukerji (1978 rupanya), Tanuja (mak Kajol)
Penampilan: Shahrukh Khan & Tabu.
Director: Shaad Ali
Musik: AR Rahman. Cinematografi: Anil Mehta.
Plot - Kisah orang muda tak mampu menahan gejolak asmara kahwin lari tanpa restu. macam2 dugaan tak pernah difikirkan sebelum berkahwin.

Macam kisah Anwar dengan Wan Azizah la pulak. Sikap rakus dan terburu2 membuat keputusan, berlanjutan sehingga ke alam perkahwinan.
Layan hindustan kebelakangan ni, filem paling bangang aku cukup meluat, india movie. Saja nak tengok apa yang ramai peminat terutamanya Anwar boleh layan filem cam gini punya hampeh.

Dapatkan Mingguan Malaysia Hari ini!


Aku amat kagum dengan Utusan! klik gambar utk lebih jelas.

Dah berapa bulan aku tak baca paper, hari ini tergerak beli.
Lepas suboh di masjid negara sarapan pagi roti canai telor & teh tarik (RM2.60) disebelah Kamdar masjid India sambil belek paper hari ini, dapati banyak betul perubahan pada Mingguan Malaysia.
Dulu, kalau tengok Utusan teragak2 dengan beritanya, sekarang mereka lebih konfiden & lebih berbisa terang2 'sokong' kerajaan pemerintah dan hantam kaw-kaw sekutu PAS-DAP-Anwar. Takde apa nak selindung lagi, takut risau malu tolak tepi, itulah baru dinamakan kebebasan akhbar, bebas memilih apa yang mereka nak sokong. Mereka semakin berani menyatakan pendirian.
Kalau Harakah dan Malaysiakini sewenang2nya menjadi lidah rasmi pembangkang, kenapa Utusan pula perlu dikongkong??
Baca tajuk2 dari muka depan sampai sukan sehingga berita hiburan pun dah cukup puas, belum lagi baca kualiti penulisan pengarang & kupasan isu yang semesti terbaik kalau nak bandingkan tulisan blogger. Dan perhatikan tulisan mereka, semakin santai dan tajam seperti anda sedang membaca blog bebas. Sukan pun dah banyak. Hiburan, takdelah asyik artis tu seksi, artis ni dah pakai tudung, umrah 23 kali, ini aku cukup suka!
Pendek kata berbaloi bayar 2hinggit, bak kata Aziz Satar"macam2 cerita ada..". Tak sia2 utusan kena belasah kiri kanan depan belakang, kerana mutu sekarang, 1st class wa cakap lu..
Mari semua, pakat ramai2 support Utusan, kita dapatkan Mingguan Malaysia setiap minggu, rangkuman berita seminggu, gerenti tak rugi beb.. Aku sangat teruja!
p/s: Tulisan ini ikhlas, tidak dibayar. Terima kasih..

Maharaja Lawak - Minggu 8

R2 dimasukkan balik. Geram Astro pada juri berbalas kerna tak menggunakan imuniti pada minggu 3peserta tersingkir dulu.




Penilaian aku minggu ini (by Youtube)
1. JoZan
2. Sepah
3. Nabil
4. Balas
5. Jambu
6. R2
7. Man -(tersingkir)

ada masa aku update ulasan....

Saturday, May 21, 2011

Tragedi Tanah Runtuh Asrama Anak Yatim

Musim hujan lebat kembali. Hujan lebat membawa penyakit, hujan lebat mengakibatkan banjir kilat, hujan lebat kadang kala datang bersamanya ribut petir, hujan lebat boleh menyebabkan tanah runtuh.
Ini yang berlaku di Asrama Anak2 Yatim & Hidayah Madrasah al Taqwa, Hulu Langat tengahari tadi. 24orang tertimbus ketika membuat persiapan persembahan untuk tetamu dari FINAS pada petangnya dalam sebuah khemah dipasang siap, mujur!
Kesemua terlibat adalah lelaki. Beberapa orang selamat, dan ada yang ditemui telah meninggal dunia dan usaha menyelamat mangsa tertimbus masih giat dijalankan. Takziah kepada semua terlibat.
Tragedi sebegini sudah tentu menjadi trauma pada semua terselamat. Bagi siapa yang pernah tinggal asrama pasti tahu perasaan sebegini.
Teringat dulu, waktu aku diasrama dulu ustaz aku cakap kalau jadi musibah macam ni pasti ada hikmahnya. Mungkin juga pembalasan dosa yang kita buat, katanya. Hatta kalau paip air tak boleh tutup ketat, air sentiasa menitik itu katanya malam tadi mesti ada budak melancap, buat dosa. Lucu pulak bila teringat balik. Tragedi asrama anak yatim ini kalau terjadi waktu aku sekolah dulu mesti ustaz tu akan cakap kerajaan Selangor sekarang banyak buat dosa dan menghalalkan maksiat Anwar Ibrahim hehe..
Itu semua dah menjadi kenangan manis zaman budak2 dulu.
Hakikatnya, kejadian tanah runtuh seperti ini adalah kemalangan. Dan jika nak cari puncanya, aku boleh kata hujan lebat beberapa hari yang mengumpulkan air didalam bukit menunggu masa untuk melepaskan hajat yaitu hari ini. Pembangunan atas bukit juga penyebab jika ada.
Kita harap semua pihak jangan cepat membuat kesimpulan yang akhirnya menuding jari pada pihak itu ini seperti skrip lama yang biasa terjadi, samada eksiden atau bencana alam bila terjadi kita suka menambahkan lagi mangsa.
Esok pasti berita utama muka depan akhbar, waktu aku tulis ni ada lintas lansung dari tv. Petang yang suram bagi Msia! Takziah untuk semua.. land slide

Thursday, May 19, 2011

Yahoo! Malaysia Jadi Malaysiakini

Pelik jugak aku. Tengah panas si dajjal ni mengadap tuduhan aib depan belakang, orang macam ni yang boleh dipanggil oleh Yahoo! Malaysia.
Dalam rancangan Yahoo! yang tak laku di negara ini, Anwar telah menjadi pandikutti pertama dari Malaysia dalam rancangan 'Cover it Live'. Apa ke makna ini semua? Orang bermasalah dan mempunyai masalah mental kronik macam ni dipilih. Apa nak diorang memperkenalkan pemimpin masa depan M'sia yang secara terbuka boleh rodok depan belakang?
Yahoo! Malaysia nak ikut jejak Malaysiakini atau hanya menjadi alat Yahudi? Kalau nak kata terbuka, terang2 soalan yang lepas nampak sangat ditapis editornya. Semua soalan hanya sedap didengar dia je, yang belah satu lagi ni mana? Lepas tu buat cover konon rancangan tu macam live, padahal sorang luar sorang cover dalam, politik gempak gempak macam dalam AF ni boleh baca sangat, dasar wayang kuat.
Betullah... terang2 Anwar Ibrahim pandikutti ni memang dah jadi agen Yahoo-di! Malaysia...

Aku petik satu Q & A menarik;

(Q) Ramai rakan seperjuangan diawal penubuhan telah meninggalkan DS..komen

(A) Pandikutti: Beberapa orang dibeli UMNO. Majoriti yang punyai daya tahan, daya juang dan maruah masih masih kekal dengan perjuangan. Tenaga baru muncul, lebih wibawa dan dibuktikan dalam PRU yang lalu.

p/s: lagi jambu beb daya tahan kuat depan belakang hehehe..

Wednesday, May 18, 2011

Doa Buat Tun

Orang termakan budi banyak seperti aku ni doa sahaja mampu kukirimkan agar kesejahteraan berpanjangan buat Tun Mahathir.


Dengan cuaca musim kemarau yang berapa minggu hujan tak turun, kemudian hujan lebat mula turun awal minggu ini memang mengundang banyak penyakit. Orang tua2 kata badan terkejut pertukaran cuaca. Nyamuk pun banyak!
Doktor kini sedang merawat doktor di hospital.
Dr Mahathir telah dibawa ke IJN 6pagi tadi, setelah mengadu demam selsema & batuk berterusan semenjak 2hari lalu, mengakibatkan jangkitan paru2. Beliau diberi rawatan suntikan antibiotik dan fisioterapi dada intensif. Doktor menasihatkan mc selama seminggu.
Rehat Tun..rehat! ambillah seminggu, 2minggu... rehat. Agar keluar nanti ligat macam orang muda semula.
Cepat sembuh...

Tuesday, May 17, 2011

Tashan - Mahathir, Anwar Beraksi

Filem hari ini... Tashan



Tashan: Gaya.
Stars: Akshay Kumar, Anil Kapoor, Saif Ali Khan Karena Kapoor (cun melecun)
Director: Vijay Krishna Acharya.
Musik: Vishal-Shekhar. Cinematography: Ayananka Bose.
Plot: Anak membalas dendam pembunuhan bapa berkompromi dengan 'musuh' demi menghapuskan musuh sebenar.

Layan hindustan walau....
Nak kenal Anwar kena tengok cerita macam ni. Dia tu kaki dvd.
Macam2 perangai ada, Anwar, Azizah, Sam ketot, Mat Sabu, Mahfuz. HeHeHe... Nik Aziz takde dalam filem ni!

Monday, May 16, 2011

Mahkamah Double Standard Untuk Anwar

Perbicaraan fight gila babi. Itu janji Anwar fight all out.
Akhirnya, Hakim Mahkamah Tinggi Zabidin Diah memutuskan ada kes, Anwar kena bela diri.
Akhirnya ??? Aduyai..
Mungkin ramai yang dah lupa kes apa ni? sebab dah dipuSingh ditunda2 sehingga kes si dajal Anwar liwat Saiful Bukhari menjadi Anwar difitnah dan konspirasi menjatuhkan Anwar. Mari kita sorot balik bagaimana kes ini bermula sehingga hari ini ramai menarik nafas lega dan aku berkata yes! 'akhirnya'.
26/6/2008, Anwar meliwat Saiful di Kondo Desa Damansara.
28/6/2008, 'pembancuh kopi' itu membuat laporan polis.
29/6/2008, Anwar terkejut beruk melompat ke kedutaan Turki minta perlindungan dan menarik perhatian seluruh isi alam.
30/6/2008, Dia buat PC konspirasi dan saman balik pembantu peribadinya itu di mahkamah Tinggi.
1/7/2008, Tak cukup dengan itu Anwar buat report terhadap IGP dan AG.
2/7/2008, Mufti Perlis Asri mencabar kedua2 musibat ini sumpah mubahalah (inilah lahabau yang mulakan pesta sumpah).
31/7/2008, 33 hari selepas rp Saiful siasatan selesai. KDN bagitau siasatan dah serah pada AG.
7/8/2008, Anwar disapina hadir ke mahkamah atas tuduhan liwat di Mahkamah Majistret, KL. Berisan peguambela diketua Sulaiman Abdullah.
8/8/2008, cantek punya nombor Anwar didakwa di Mahkamah Seksyen, KL. Anwar mengaku tak bersalah dan bebas dengan jaminan bon sebanyak 20k tapi pasport bebas.
15/8/2008, Saiful setelah dicabar bersumpah 'mubahalah' di masjid WP, walaupun mubahah tak cukup syarat hasil video dengan china doll di dedah Eskay lebih 2tahun kemudiannya.
Kalau 1998, Anwar pernah bersumpah walau dengan cara ragu2, akibatnya 10tahun kemudian datang kes Liwat II. Kita tunggu! apa bala pulak hasil dari sumpah dan solat hajat mutakhir ini apabila sang Dajjal cuba menentang balasan tuhan.
14/7/2009, Ketua Peguambela Anwar, Sulaiman Abdullah menarik diri. Barisan peguambela baru diganti lebih 'islamik' diketuai Karpal Singh.
3/2/2010, Lanjutan itu tanpa mampu di halang lulus dengan cemerlang sampai ke perbicaraan liwat yang 'sebenar' bermula hari ini di Mahkamah Tinggi. Walaupun banyak kong kali kong dari permulaan kes membawa ke mahkamah ni, tetapi lebih teruk apa yang berlaku selepas tarikh hari ini.
5 kali ditunda, macam2, alasan budak sekolah boleh dibawa ke Mahkamah Tinggi. 71 saksi awal, 27 je dipanggil, 44 tak dipanggil termasuk Azizah. 57 hari bicara belum kira hampir 3tahun dari Saiful buat report police, akhirnya, akhirnya...
16/5/2011, setelah dibacakan pergulungan selama 1jam 48minit, inilah harinya yang aku cakap 'AKHIRNYA' Anwar kena bela diri bicaranya baru 'BERMULA'.

Akhirnya.. baru bermula beb muahahahahahahaktoi pandikutti...


Maharaja Lawak - Minggu 7

Minggu silent comedy.
Akhirnya Amir dikeluarkan dek penyokongnya ghalet membelasah Selangor 5-1 di tempat lawan.
Aku kagum dengan Amir kerana saban minggu menyampaikan lawak yang takde standard tapi boleh bertahan sampai minggu ke-7! pergh liat sungguh! Bayangkan kalau takde juri profesional apa akan jadi?
Minggu ini juga, para peserta diminta memilih seorang peserta yang patut tersingkir. Kalau tak, Man terkeluar kot. Aku berani cakap Amir terselamat sebab sentimen simpati dan kenegerian yang tebal. Nak nafi? Lantaklah!
Teringat pula kemelut orang melayu yang dikatakan rasis bila disebut soal hak melayu tapi cina keling maingkan isu sensitif ini dikatakan hak asasi pula, ada bau sikit macam tu.
Jadi dengan medium hiburan sebegini juga boleh menilai realiti masyarakat. Begitu susah minta orang ramai memilih yang benar2 layak untuk 'berkhidmat', bukan untuk orang lain tapi untuk deme juga. Tetapi sentimen simpati, daerah dan jantina itu juga menjadi pilihan. Hai Susah!
Tengok saja program realiti bercorak sms lain, AF & RL sebelum ni yang akhirnya melahirkan seorang yang mungkin popular & gah pada nama tapi tak tahan lama, belum cakap bab kualiti. lebih malang kalau tak popular tak berkualiti, contoh Malaysian Idol dengan juara cinanya (Ini lagi teruk, rasis). Bayangkan Imam Muda guna kaedah ini? Tentu lain pula juaranya. Dan Barack Obama juga lahir dari sistem sebegini.
So, jangan fikir hiburan spt ini remeh, ada signifikan & nilainya.
Berbalik pada ML, aku respek dengan juri pro yang menjalankan tugas dengan cemerlang walaupun aku rasa tekanan yang mereka hadapi tak kurang hebat, ditekan pihak Astro, peserta dan seboleh2nya menjaga hati penyokong2, dan dalam masa sama kritikan tetap sampai. Aku jangka kaw2 nye presure, 2 minggu akan datang.
Secara keseluruhan minggu ini sangat mencabar sebab berlawak bisu, tapi tekanan itulah menjelma idea yang hebat, luar jangkaan. Tinggal cara penyampaian dan kesan teknikal yang menentukan show itu sempuna.
Mengikut ranking jangkaan aku minggu ini aku tertunggu2 show dari Nabil, Jambu dan Sepah. Berdasarkan prestasi mereka Rl dulu, masih terngiang2 Sepah yg gatal mandi ditandas wanita dalam RL3, Yus RL1, watak Askar, dan Nabil RL2 idea canggihnya yang spontan. Walaupun ramai bercakap Jambu sepanjang ML sangat sesuai dengan lawak kurang bercakap begini, dan formatnya ikut lawak senyap RL1.

Ini penilaian peribadi (by youtube)
1. Sepah -Perfect! Grand brilliant! Smart Story! Mula,tengah dan ending mantap. Kenapa si panjang tu macam tenggelam banding yang pendek waktu RL dulu?
2. Jambu -Menghiburkan. Tak menepati wow yang aku jangka.
3. JoZan -Best show! Teratur. Cuma kalau Johan pegang watak utama lagi ok kot, entahlah, lagipun Zizan sepanjang ML ni aku tengok macam tak menjadi je dia pegang 'watak bodoh'.
4. Balas -Luar jangkaan ramai diorang berjaya buat lawak tanpa cakap banyak, walaupun lakonan macam budak sekolah.
5. Nabil -Nampaknya semua solo tak menjadi. Ramalanku Nabil akan top malam ni meleset. Kesan teknikal juga banyak mengganggu show. Namun idea tetap mantap.
6. Man -Hancur. Teknikal juga problem. Tapi memang cerita tahap pentomen sekolah, kata Mamat.
7. Amir -(terkeluar) AC Mizal cakap dia menyokong Amir selama ini kerana Amir berani bla..bla.. Apa da. Sebab tu ko sokong. Kalau semua orang fikir cam gini lingkup industri.
p/s: Ada undi masuk pula minggu depan. Dah macam AF pula. Apa pun inisiatif Astro untuk menambah tarikan drama ML, tak perlu kita ketepikan begitu saja. Fokus finalis sudah.

Sunday, May 15, 2011

Simbah Asid, Penjenayah Sekarang Semakin Bacol

Mengikut maklumat yang aku baca setakat ini 21 orang, kebanyakannya semua mangsa perempuan melayu.
Ini dia wajah orang gila ni, yang pastinya macha ni India. Betul punya Bt Caves kau ni.
Aku dari kes Hindraf, Interlok kemudian yang terbaru kes Sosilawati aku cukup berbulu-bulu dengan pandikutti tak sedar diri tu hitam. Ini kes terbaru simbah asid pulak, apa punya bacul main belakang. Apa dia tak puas hati sangat aku pun tahu, tapi aku rasa mesti ada kaitan dengan tak puas hati kes2 panas sebelum ni jugak.
Kita punya nak cover bahawa ini bukan kes perkauman, dia lagi mau bakar sentimen. Contoh paling kuat tengok saja kes Sosilawati terang2 keling ni nak kenakan melayu.
Yang buat aku panas ada orang melayu, terutama ahlul politik pembangkang cuba menjadi hero dengan barua-barua ni. Itu yang diorang naik kapla. Tanam isu panas, sensitif, lepas tu bila tak terkawal atau kena batang hidung sendiri tinggalkan macam tu saja. Betul punya laanat.
Tengok apa jadi kes TBH, Kugan & budak melayu kena tembak tu.
Jadi, pada sesiapa yang agak terjumpa keling kutuk ni spt fotofit di atas walaupun ada sikit je iras, sila hubungi rakan cop 03-2115 9999 atau sms POLISKL ke 32728. Aku faham memang susah sikit nak cam muka sepesen hitam ni, sama payah kita nak cari beruk masuk rumah.
Tapi cubalah ye, pasal 21 orang dah kena, takut adik kakak kita mangsa seterusnya, atau anda sendiri.
Aku harap polis atau orang melayu, ataupun pemimpin poiltik melayu jangan pula terlebih terasa dengan apa yang aku tulis ni, jangan mengada2 lebih dari orang cina dan keling pula. Sekian.

Modus operandi.
Suspek menunggang motor, seorang atau berdua. Mendekati mangsa, perempuan, di kaki jalan atau dalam kereta yang tingkap terbuka. Lalu, mencurahkan cecair asid ke muka mangsa. Area di Lembah Kelang, kalau luar dari tu, bukan suspek. Itu maknanya dah berjangkit pada kutu berahak kaki cari pasal takde kerja lain lah tu..

Penawar Rindu



Biduanita Orchid Abdullah kembali..

Anwar kau rindu dengan siapa pulak? Dajjal ada perasaan rindu kah?

Update
Suaminya menyusul. Tiada penawar rindu bagi Dato' Mokhtar Omar setelah 4hari meninggalkannya. Beliau pernah menjadi Ketua UMNO Bahagian Bkt Bintang dan Ketua Pemuda WP. AlFatehah keduanya.

Saturday, May 14, 2011

Dunia Terhenti


Macam tu rasanya kalau dunia terhenti. Bayangkan internet dan segala isinya kondem dan terpadam. Macam kiamat jadinya. Semua benda nak bergantung dengan internet, nak simpan gambar, dokumen dan macam benda lagilah. Nampaknya betullah, canggih mana pun kita mesti balik asas sistem.
Sehari suntuk tak boleh update blog dan perkembangan terbaru rakan blogger lain, entahkan mati entahkan hidup mereka.

Wednesday, May 11, 2011

Words Of The Week, Pandi-Kutti

Siapa yang tak kenal Anwar Ibrahim? memang pandai memperkenalkan perkataan baru yang jarang kita dengar. Ranting lah.. Cabang.. Rekayasa.. Ketua Umum.. Angkatan Muda Kalerpink.. Jenis manusia suka tunjuk konon hero tunjuk EK lebih ni memang suka istilah gempak macam ni.

Ini perkataan dia kenalkan minggu ini, menggambarkan diri dia yang hebat! tu dia natang apa ni...


"Pandikutti"

Anwar Ibrahim 'pandikutti'!
Muka Ada dua!
Pink kaler Lagi! Dasar gay tua tak sadar diri, perangai mengalahkan orang muda..
Semua benda, asal boleh kau nak sondol! Apa jenis 'pandikutti' kau ni Dajjal laanat!
Kisahnya..

Sunday, May 8, 2011

Kesian Dia


Lama tak makan ayam.
Selamat hari ibu sedunia... segala jenis ibu!

Saturday, May 7, 2011

Maharaja Lawak - Minggu 6

Tiada penyingkiran minggu ini, kerana Mamat Khalid tak datang. macam Hantu Kak Limah Balik Rumah tanpa Usop wilcha, hilang serinya.
Aku bayangkan Apek ambil tempat AC Mizal lebih terurus, rasa besar sangat peranan Apek jadi juri.

Penilaian peribadi minggu ini. (by youtube)
1. Jambu -Tak susah untuk mengatakan Jambu terbaik minggu ini, kalau tengok gelak penonton, terutama babak tumbuk slow motion sambil rokok bikin kematu perut aku gelak. Tapi aku rasa Yus & Tokey, mesti tak puas hati pasal plan, skrip & timing banyak lari. Diorang jugak aku tengok mcm nak pengsan tahan ketawa, ada ketika Yus terpaksa ambil masa untuk meneruskan lawak. Harap Jambu ni lebih spontan sporting, sayang konsep komedi begini kalau tak selitkan sikit isu semasa dan satira.
2. Sepah -Baru aku teringat, tengok lawak Sepah ni teringat baca Gila-Gila waktu kecik dulu. Tiap bulan tak sabar nak tunggu karya kartunis, walaupun tahu nama watak dan gaya bahasa yang sama tapi cerita sentiasa berlainan.
3. Nabil -Bersahaja dan kreatif. Walaupun nampak gila-gila macam mentornya Apek, aku kira Nabil ni bijak dan jenis berfikir. Dia ada gaya Jim Carey atau Jerry Seinfeld.
4. Man -Mengekalkan lawak impersonater, kali ini Chef Wan jadi bahan. Terbaik dari Man takat ni.
5. Balas -Sangat selesa. Hak kecik tu tak reti bercakap asyik jadi bahan si gemuk.
6. JoZan -koman sangat. Situasi diorang aku teringat masa Zizan dalam RL1 lawan Yus dulu, peminat dia letak harapan tinggi sangat padahal waktu tu Zizan masih rendah diri, kemampuan dan idea pun terhad, sudahnya peserta yang mulanya nampak bertenaga Zizan Johan dan Tokey memberi laluan pada Yus untuk menang sebab tekanan sebagai peserta febret. JoZan ni kalau jadi Zizan takpe lagi takut jadi Helmi Gimmick hilang terus.
7. Amir

PAS Semakin Tertekan Basuh Taik Anwar Ibrahim

Anwar dan PKR tiada penyokong, tak tahu apa jenis orang masih lagi ikut Anwar ini. Hanya yang ada hanyalah penyokong tegar PAS anti BN. Itu aku pasti.
Minggu lepas tak sempat dengar khutbah sibuk cari parking di Sentul, hari ini aku berpeluang mendengar penuh 'ceramah' khutbah di masjid dekat rumahku. Tapi aku tahu, sama!
Tak lain tak bukan isu panas yang membelengu dajjal agong mereka, aku boleh simpulkan tajuk khutbah hari adalah "Anwar sedap menyondol PAS susah-susah cover". Sedap tak tajuk khutbah hari ini..
Dari nada suara, khatib yang dikenali ramai sebagai ahlul PAS nyata tertekan. Mencari hujah dan dalil bagai nak gila nak tutup pekung perut brader kita. Pusing sana korner sini, kambus sana gali sana, nampak serba tak menjadi. Akhir, terpelanting semula ke muka. Mungkin berkat tazkirah adab berada di masjid bertalu2 dari blogger sejak minggu lepas.
Yang paling aku syok, tang doa. Ramai jemaah tak faham maksud doa akhir khutbah yang kebiasaan kita aminkan. Yang sebenarnya disusun khas bagi membawa maksud Pakatan Rakyat dizalimi oleh UMNO-BN. Waktu doa sejahtera Sultan slow je Amin, sambungannya itulah kebiasaan lebih kuat sikit kerana mood khatib yang sedikit tinggi. Itu kebiasaan, tapi kali ini lemah longlai.
Khatib semacam terganggu disamping hujah lemah menentang 'ashaddul fitnah', getar suara ketara tertekan nyata gagal memberi khutbah meyakinkan. Bahkan seolah2 menempelak pula kerajaan negeri pimpinan Khalid al-DAP.
Aku cuba memahami apa yang ada bermain di minda pak imam, aku cuba menyelami gelora perasaan jamaah PAS islamik itu. Aku nampak mereka bertungkus-lumus mengambus nafsu taik di tinggalkan merata2 tahun, sedang Anwar hanya tersenyum puas.
Aku cuba muhasabah apa yang telah berlaku dalam masyarakat hari ini, aku cuba dan terus mencuba.. Aku simpati...

update: mood yang sama berlaku di masjid negara, orang sama, bukan main hebat di Sentul minggu sudah. Baca sini AIDC

Thursday, May 5, 2011

Pertembungan Klasik


Pasukan bintang Barcalena akan berentap dengan pasukan glamour Manchester United.
Pertembungan klasik ini akan berlangsung di pentas final Webley, North Pakistan. Ia mengulangi final 2009 menyaksikan kelab Spain itu menunduk mudah MU 2 gol dikemudi pemain sensasi dari Argentina Lionel Messi.
Di atas kertas aku meletakkan The Catalan sebagai pasukan pilihan. Kedua2 pasukan mempunyai corak permainan berbeza tapi kualiti permainan, kehebatan pengurus, semangat berpasukan dan kedua2nya berada di prestasi terbaik pasti menyaksikan peperangan sengit. Cuma skuad kendalian Pep Guardiola mempunyai kelebihan kerna memiliki barisan bintang dari negara kuasa besar bola sepak, apatah lagi reputasi negara Sepanyol adalah juara dunia.
Namun, gelanggang final itu bukan ukurannya. sabtu 28hb May penentunya.
MU adalah kelab febretku, Barca pula di Spain, Maradona pernah bermain disini, Messi juga disana. Tapi Barca dah menang 2009. Aduh, susah betul aku nak duduk belah penonton mana ni? Biarpun tak kisahlah sape pun menang.
Tapi kali ni aku nak Manchester United champion pulak. Kalau Barca menang pun takde terasa sangat janji Messi mesti jaringkan sebijik dan dijulang pemain terbaik. Apa pun jangan nanti semua dah cantik tapi game hancur.
p/s: Dapat! pakai jersi harimau malaya duk tengah2..