Saturday, May 21, 2011

Tragedi Tanah Runtuh Asrama Anak Yatim

Musim hujan lebat kembali. Hujan lebat membawa penyakit, hujan lebat mengakibatkan banjir kilat, hujan lebat kadang kala datang bersamanya ribut petir, hujan lebat boleh menyebabkan tanah runtuh.
Ini yang berlaku di Asrama Anak2 Yatim & Hidayah Madrasah al Taqwa, Hulu Langat tengahari tadi. 24orang tertimbus ketika membuat persiapan persembahan untuk tetamu dari FINAS pada petangnya dalam sebuah khemah dipasang siap, mujur!
Kesemua terlibat adalah lelaki. Beberapa orang selamat, dan ada yang ditemui telah meninggal dunia dan usaha menyelamat mangsa tertimbus masih giat dijalankan. Takziah kepada semua terlibat.
Tragedi sebegini sudah tentu menjadi trauma pada semua terselamat. Bagi siapa yang pernah tinggal asrama pasti tahu perasaan sebegini.
Teringat dulu, waktu aku diasrama dulu ustaz aku cakap kalau jadi musibah macam ni pasti ada hikmahnya. Mungkin juga pembalasan dosa yang kita buat, katanya. Hatta kalau paip air tak boleh tutup ketat, air sentiasa menitik itu katanya malam tadi mesti ada budak melancap, buat dosa. Lucu pulak bila teringat balik. Tragedi asrama anak yatim ini kalau terjadi waktu aku sekolah dulu mesti ustaz tu akan cakap kerajaan Selangor sekarang banyak buat dosa dan menghalalkan maksiat Anwar Ibrahim hehe..
Itu semua dah menjadi kenangan manis zaman budak2 dulu.
Hakikatnya, kejadian tanah runtuh seperti ini adalah kemalangan. Dan jika nak cari puncanya, aku boleh kata hujan lebat beberapa hari yang mengumpulkan air didalam bukit menunggu masa untuk melepaskan hajat yaitu hari ini. Pembangunan atas bukit juga penyebab jika ada.
Kita harap semua pihak jangan cepat membuat kesimpulan yang akhirnya menuding jari pada pihak itu ini seperti skrip lama yang biasa terjadi, samada eksiden atau bencana alam bila terjadi kita suka menambahkan lagi mangsa.
Esok pasti berita utama muka depan akhbar, waktu aku tulis ni ada lintas lansung dari tv. Petang yang suram bagi Msia! Takziah untuk semua.. land slide

No comments:

Post a Comment