Saturday, May 9, 2009

Mat Rempit Mengganas

Seorang kawan tidak kerja beberapa hari, MC katanya. Sakit apa? Jatuh motosikal, ada orang tarik rantai lehernya. Entahkan betul, entahkan tidak. Alasan..

Seminggu kemudian, dia datang kerja. Kesan calar luka masih kelihatan, sahlah jatuh motor. Jangan bawa motor lagi, bahaya! "Kena ragutlah, cilaka owang tuh.." Apa2 ajelah.

Surat khabar semalam mengesahkan keraguanku mengenai keganasan mat rempit. Bukan saja berlaku di KL bahkan melanda di Kelantan, Kedah dan baru-baru ini di Ipoh, Perak. Malah beberapa mangsa terbunuh, koma dan cedera parah. Lebih sadis korbannya bertemakan 'Selamat Hari Ibu' nah.. 2 orang wanita mengandung.

Modus operandinya biasanya sama, penunggang, perempuan yang menggalas beg atau diletakkan dalam raga. Tanpa mempedulikan keadaan mangsa kemudiannya asal habuan dapat disambar.

Ada kes yang dipukul sampai mati tanpa sebab, disamun, diculik diperas ugut, malah dirogol. Woi! Lu binatang ka?

Inilah mat rempit yang ditatang2 oleh Pemuda UMNO, semakin hari semakin ganas. Ironinya mat2 rempit ini lagak dan gayanya lebih berjiwa anti-kerajaan dari pro. Pelik betul!

Semua orang tahu, mat motor ini terdiri dari budak2 bebas dan tak ingin dikongkong. Polis dan kerajaan tentulah musuhnya. Maka 'Aziz Rempit' amik inisiatif dekatkan diri pada satu golongan yang mungkin berpotensi menjadi pembangkang yang 'hebat', dengan harapan menjadikan kader2 ini tentera berani mati utk mereka kononnya.

Entah macamana silap strateginya, mat rempit tadi seolah2 berpaling tadah apabila 'malu' dituduh mereka pengikut UMNO-Barisan Nasional oleh ustaz2 DAP/PAS, maka mat rempit yang dulu menjadi ayam tambatan kini menjadi duri dalam daging UMNO pula.

Antara Mat Rempit-BN-PR, masing2 kini saling tuduh menuduh dan mengelak diri menjadi sekutu kepada sesiapa. Tanpa mereka sedari sebenarnya, budaya Mat Rempit sudah pun menular hampir di segenap lapisan masyarakat Malaysia. Apa dia? Perangai si budak nakal tadi yang memberontak inginkan kebebasan tanpa batasan tanpa kawalan, kongkongan dan inginkan perhatian. Dan selesa membangkang seumur hidup.

Keretaku lancar menyusuri Jalan Tun Razak yang lengang malam ini, tiada banyak kereta mahupun mat rempit berlumba yang dikecohkan akhbar. Mana mereka pergi? kataku.. Tukar litar agaknya. Atau beralih lumba kereta sepertiku agaknya. Atau pergi dengar ceramah kot atau ada hobi lain atau.. entahlah!

"..... ku.. jalan sendiri... tiada tempat.. untuk..
(bla bla bla) ..... diketepian".....

Radio usang mengalun lagu yang mengasyikkan.. Aku layan jer.

No comments:

Post a Comment