Sunday, May 24, 2009

1-2-3, Cheese...


Semalam Thomas hantar sms kat aku, minta hantar nama penuh nak daftar nama aku kalau nama aku ketinggalan.

Baru pagi ni aku teringat aku kena masuk pagi, sebab ada seminar Cheese di Bangsar. Apalagi kelam kabut aku dibuatnya, tengok jam pukul11. Sial! boleh tak ingat pulak. Sampai ofis jumpa bos katanya tolak pukul 12.30. Takdelah apa2 pun, aku yang kelam-kabut tak tentu pasal. Agaknya jarang pergi seminar kot, lagipun nak mencari tempat di Bangsar bukan main susah.

Kami berempat naik kereta Jamal, sampai di Hotel Le Meridien dan terus ke tingkat 8 meja pendaftaran disambut Thomas sendiri. Dan terus dibawa makan cheese yang di sponsor ARLA, turut menunggu salah seorang prinsipal dari Denmark yang akan bertolak pulang malam karang. Sempat lagi buat bisnes mat saleh ni, asal singgah aje mesti ada program bisnesnya. Lagipun barangannya mahal berbanding produk lain dan negara islam seperti M'sia pasti sensitif dengan halal-haram. Jadi mesti kena raikan pelanggan.

Banyak sungguh hidangan yang disediakan oleh chef hotel, menariknya semuanya berkaitan cheese. Pizza, lasagna dan macam2 lagi aku tak tahu apa namanya dan setiap hidangan ditulis kandungan cheese yang digunakan samada mozarella, parmesan, Cheddar, mould cheese dan banyak lagi, semuanya cheese.

Bila disebutkan cheese sudah tentu ada kaitan dengan butter, cream dan semestinya susu kerana ia diambil dari mamalia tersebut: lembu, kambing, biri2, kerbau, rusa, unta dan orang? boleh kot.. Dan sudah tentu ia mempunya rasa tersendiri.

Bagi aku industri cheese di M'sia amatlah cerah, memandangkan hampir tiada pembuatannya disini, maka kita mengharap cheese import dari Denmark, England, Austalia, US, Italy dan lain2. Baca Chedet sini dan sini.. Dan sudah tentu harganya berganda2 disebabkan import dan cukai. Sedangkan permintaan semakin meningkat. Harus diingat, bila anda membuka industri cheese bermakna anda membuka industri lain spt ternakan, daging dan juga sampingan daripadanya.

Kalau kita lihat skrang rakyat M'sia sudah mula menukar resepi diet harian mereka, terutama orang cina. Daripada makan tradisional semata2 kepada gemar gabungan makanan berat yang menjadi sajian Global terutama di Eropah dan Timur Tengah.

Cheese adalah lebih dari bisnes sebenarnya, ia berkaitan budaya baru di M'sia. Yakni menukar cara diet masyarakat daripada makan karbohidrat kepada lebihkan makanan tenusu, fiber dan tinggi protein, akan menukar sama sekali fizikal (ketinggian), kesihatan, keyakinan dan kecerdasan rakyat Malaysia supaya 'duduk sama rendah, berdiri sama tinggi' dengan orang luar. baca sini - sini - sini - sini - sini dan sini

Jadi kalau kita boleh simpan duit gaji untuk Astro, tol, prepaid, tengok wayang dan macam2 lagi, apalah salahnya kita simpan secara tetap untuk makanan tambahan berkhasiat ini. Kalau pun tidak untuk kita fikirkan untuk anak kita.

Majlis kemudian bersambung dengan seminar didewan sebelah. Tinggi sungguh mat saleh yang bagi ucapan tu, agaknya makan roti dengan cheese hari-hari. Di ceritakan serba sedikit mengenai cheese dan syarikatnya. Letih betul mendengarnya, macam masuk sekolah balik.

Pukul2.30 ada tea break, aku tak berapa selera nak makan, perut meragam. Keluar di swimming pool disebelah seminar room mengasap sambil cuci mata tengok orang putih berjemur tengah panas terik, macam tak pernah jumpa matahari pulak. Wow besarnya, betul lah makan roti & cheese.. Ada pokok kelapa atas bangunan, pergh!

Sambung seminar, ada dailog dan kuiz dan diakhiri dengan penyampain sijil dan bergambar kenangan bersama semua peserta yang semuanya dari industri food service dan hotel, kecuali kami berempat. 1-2-3, cheese...

Balik ofis sambung kerja macam biasa, Sempat aku cilok kek dari hotel tadi dan bagikan pada staf aku. Dan bila keluar program semacam ini terasa macam2 idea datang dan bersemangat aku kerja.. Ye lah! sekejap je tuh, lepas tu lembik macam bubur nasi.

No comments:

Post a Comment