Wednesday, May 13, 2009

13 May '09

Bateri handphone aku kong dari semalam, aku charge kat ofis. Dan bila hidupkan semula, tu dia 42 miss call dan berpuluh sms diterima. Bertalu2 suplier call aku buat dek jer, maklumlah masuk ptg, peduli apa aku!

Boss ada meeting hari ni, baguss.. Kemudian dengar cerita sambung cuti, entah berapa hari tak tau. Ah! dia ada ke takde sama je.

Bila bos takde dah macam parti kat ofis, bancuh air, masak2, makan dan bersembang kosong huha huha.. Pasal politik di Perak jadi bahan debat tapi masih boleh ketawa dan makan minum riang. Hew walaupun orang cina tapi peminat Mahathir, walaupun dia orang MCA atau Gerakan tetapi hal di Perak dia sokong bubar DUN. Si Singh malas nak masuk campur, entah takut2 atau masih hormat kawan2 melayunya. Dan masing2 mempertahankan pendapat sendiri.

Sampai keadaan makin panas, ada angkat punggung cabut keluar. Apa taknya, hinggakan boleh cakap orang cina, orang melayu, cina bukit, komunis, kompeni cina, celaka, mahu tak panas telinga walaupun masih boleh dikatakan joke dan santai kalau tak kena gaya boleh terbang kerusi.

Bila tengok keadaan macam tu, aku dari tadi diam mendengar,akhirnya mencelah "Ni.. Zamri & Nizar kedua-duanya sama je, gila kuasa, tapi mereka ada pendapat atas tindakan mereka. So kita pun patutnya ada hujah kita sendiri, jangan kita yang dibawah ni ikut membabi-buta, tanpa kita sedar kita sebenarnya menjadi alat permainan mereka yang diatas tuh. Apa nak kecoh-kecoh? cukup 5thn ramai2 keluar mengundi, siapa yang kita sokong kita pangkah!" Semua terdiam, agaknya setuju kot ngan 'pergulungan' aku tadik.

Oleh kerana keadaan dah menjadi tenang, aku pun coba tukar topik (tapi aku silap masih lagi kes yg sama) "Siapa ingat hari ini brape haribulan?" Lan jawab "13Mei.." "Ai yaa, suwei la ini hari".. sambung Hew semula. Dan serentak itu semua keluar ofis dan sambung kerja harian seperti biasa.

Aku pun sama keluar, terus ke toilet tingkat5. Terfikir sejenak dalam lif, begitu mudah sebenarnya kita bertelagah atas perkara kecil yang kadang2 kita tak tahu ujung-pangkalnya. Hanya terikut-ikut sentimen alunan musik yang dimainkan oleh orang kita gelarkan
'Yang Berhormat'..

No comments:

Post a Comment