Wednesday, May 19, 2010

Lubok Rohu

Kelisa merah itu meluncur lancar di tengah malam isnin, menyusuri ibu kota yang tak pernah tidur.
Sedar2, di highway selatan ke utara. Seronok jadi orang bujang, ke mana saja tiada siapa peduli, tapi sampai bila? terdetik.
11.90sen di tol Slim River, sebelumnya 40 di pam minyak. Kawan2 punya pasal, layan. Arah kanan ke Trolak terkial2 mencari dimana arah Felda Utara.
Empunya diri dikejutkan lena oleh kami akibat kegagalan Maxis berfungsi.
Kedamaian suasana kampung terserlah apabila tiba pagi hari. Minum pagi dikedai menampakkan ketenangan dan kebahagiaan orang kampung yang lalu lalang dan bersarapan pagi. Alangkah indah kalau aku penduduknya, kata hati. Jauh dari manusia2 sesat berkepala hijau yang melarikan diri ke bandar.
Barangannya murah, makanan ikan yang kubeli minggu lepas RM6 disini RM3. Mesin joran cina kasi RM20 & barang kenangan yang susah dapat diKL kubeli begitu murah, topi, lastik 3-4RM.
Hobi memancing biasanya untuk melupakan masalah duniawi dan juga menagih ketenangan alam semulajadi ciptaan tuhan. Tapi disini ketenangan itu tidak diperolehi dek penangan rohu kebuluran.
Kolam (Wie sebut, aku panggil lombong, Din pula tasik) betul2 lubok Rohu. Dibaling mata kail pasti ada hasilnya, tak menang tangan kaki pancing ber5. Momentum kadangkala diganggu ikan punk (telapia hitam), tetapi berbaloi2 datang dari bandar walau melalui ranjau berlopak2.
Kepuasan jelas terpancar diwajah apabila hasil kami di bahagi2, kategori lightweight dipanggang segera.
Kata orang tua Din, kepala rohu sebesar jag sahaja dibawa balik selainnya dilepas semula, tak laku dikampung, tulang banyak (Azan tercekik tulang). Kalau di KL, si Bangla memang favourite. Itu nampaknya tamparan, satu cabaran supaya datang lagi. Kita cari kepala gajah.
Jumpa bulan 6 nanti.

No comments:

Post a Comment