Tuesday, May 25, 2010

Beza Konsert AF8

Sabtu lepas aku ke konsert AF8, di Bukit Jalil, nanti senang aku ceritakan.
..........juara shahir af8 konsert final akademi fantasia 8
Malas nak cerita banyak sebenarnya. Ini 1st time aku ke konsert AF semenjak 8 musim berlalu, saja nak isi masa yang sekarang ini lapang-selapang2nya. Aku kalau orang kutuk atau pun tiada sambutan, haa itu lagi aku nak pergi.
Memang kacau tengok 'konsert' siaran langsung ni, waktu time iklan betul2 potong stim. Tak macam konsert live, bebas... Diorang layan kita, kita layan diri, & masing2 pun sama layan, takde masa nak komplen itu ini, belasah je. Ini lain, kita pulak dah macam kru part time nak menjayakan rancangan tv live lagi 'realiti' ini. Nak sedapkan hatilah. Bezanya aku tidak dibayar.
Takpe, sekurang2nya dapatlah tengok produksi buat kerja dibelakang tabir, terutama floor managernya yang sibuk. "standby!! 30second.. 3..2..1 (muzik)".
Walaupun berjalan lancar, tapi jiwa konsert tu takde. Diganggu pula sorakan yang tidak seimbang, kosentrasi aku terganggu. Ya lah, macam tengok bola ditempat lawanlah, tapi aku datang bukan untuk itu semua.
Secara keseluruhan aku nilai, semua peserta membuat persembahan hebat sekali, hampir tiada celanya dari mata kepalaku dari dalam stadium dekat level 2.
Daus & Iwan all out, sebab suara & perform diorang tak berapa best sebelum2 ni. Adira yang dikatakan pelajar cemerlang AF8 pun, tiada apa yang hebat lebihnya aku tengok, biasa2 saja. Shahir, boleh aku kira layaklah juara kalau dinilai dari persembahan malam tu, walaupun suaranya taklah semantap Adira & Maulana, sikit je lebih, takde banyak sangat.
Tapi Maulana, kalau aku dengar nilai secara live, Maulana mempunyai suara yang paling sedap antara 5 finalis (mungkin 12org peserta AF8), suaranya lantang, jelas, bulat, kalau dengar di tv (kalau ada rakaman album pun) macam tulah dengar live. Ada yang kata Adira bagus, bagi aku bunyi leper tu betul2 mengganggu telinga, kalau lagu tinggi mungkin sedap kot, mungkin tak semua lagu dia boleh bawa dgn leper tu. Samada dia nak jadi sedap macam Jac atau Mila, entah.
Kalau ditanya show yang boleh aku ingati, sudah tentu Maulana dengan lagu barunya dan Shahir juga dengan lagu barunya, tapi yang dinyanyikan setelah diishtihar juara, bukan yang first, memang manis! Pelik bukan? kedua2 lagu baru menenggelamkan lagu lama, belum pernah terjadi AF sebelum ini.
Akhirnya, kalau ditanya juga best ke? berbaloi ke? pergi konsert final AF8 ini, aku katakan tak rugi pun, semua itu pengalaman & mungkin sejarah yang akan dikenang sampai bila2. Yang aku rasa menyesal satu je, patutnya cukup aku beli tiket RM10 bukan RM20, tapi nasib baik tak RM50.
Aku bukannya nak komplen apa, jauh lagi tak berpuas hati. Cuma nak membezakan nilai antara konsert live, konsert unplugged dan konsert live di tv.

No comments:

Post a Comment