Sunday, March 21, 2010

Lubok 2

Baca dulu : Lubok 1
12:10AM – Bertolak ke jalan kampung yang sunyi. Ke kanan, Signboard yang tertulis Kuala Krau. Jalan bengkang bengkok meredah ladang kelapa sawit, sekali sekali baru terjumpa rumah. Kelisa Bri terempuh 4 ekor anak babi, bersepai dan terkapai-kapai anak babi itu, nasib kaulah sapa suruh main tengah jalan, aku dengan Den gelak tak hingat, aku kata mak bapak dia tak ajar. Jadi bahan jenaka dihening pagi rabu.
12:35AM – Masuk Gugusan Felda Jenderak, setelah melintasi rel keretapi ,terus melalui jalan kampung, 5 minit sampailah ke rumah orang tuanya. Semua dah tidur. Tapi nasi dan lauk dah disediakan. Apalagi Den yang satu hari tak jumpa nasi 5x bertambah. Lauk kelah & sebarau fresh dari lubok tengahari tadi tangkap, tambah selera lagi ulam2an, buah geduak, petai cicah sambal belacan & tempoyak. Perghh terangkat siut. Seronok sembang dengan iparnya macam dah lama kenal.
03:20AM – Badan terasa letih tapi bersemangat, aku tak harap sangat nyenyak tidur rumah orang ni, ala-ala tidur ayam je. Memang pun dijangka belum sempat terlelap dah macam ada bunyi guruh, dengkur! Lama-lama biasalah tu, sementara aku lebih risaukan keretaku diluar.
07:45AM – Aku dah terjaga lebih awal lagi tapi tak bangun, tutup muka pakai selimut kalau2 boleh sambung tidur. Tak boleh, badan sengal tangan aku kebas2 ditambah orang tua Bri rancak bersembang dengan kakaknya yang juga turun dari KL, macam mesin-gun lah bunyi Pahangnya kuat sangat. Bingit telingaku.
08:30 – Den terjaga aku pun buat terjaga. Bertegur sapa dengan MakCik, mandi dan kami yang jantan bersarapan dengan PakCik dia yang kebetulan punya rumah dekat deretan rumah aku. Lagi rancak sembang pagi tu, apatah lagi bulan 6 ini genap 25 tahun semua yang duduk taman ini habis bayar payment. Kalau rumah teres setingkat bayar RM135, tapi dia sewakan RM500 pada orang lain, lumayan tak? (Kena cepat nampak gayanya)
10:30AM – Ke rumah yang Bri panggil Andak, dia keluarkan besi yang macam pagar tepi jalan kena potong. Jeng jeng jeng... Dipotong untuk dapatkan 4 batang sepanjang & selebar lengan. Bergilir2 macam nak mampos kami berempat, selesai sessi menggergaji besi yang memenatkan itu, ada lagi part yang lebih menyiksakan yang akan memberi kesan sehingga 3 hari akan datang. 4 batang besi yang dipotong itu dikelepet hujungnya menggunakan tukul gajah, sampai lebam dan berdarah tangan aku, kemudian dilipat mati pula. Yang disebelah pun sama, tapi lagi teruk sebab nak biarkan ada sikit lubang, maknanya sebahagian saja dimatikan.
Sambung baca : Lubok 3
Sambung baca: Lubok 4

No comments:

Post a Comment