Saturday, May 7, 2011

PAS Semakin Tertekan Basuh Taik Anwar Ibrahim

Anwar dan PKR tiada penyokong, tak tahu apa jenis orang masih lagi ikut Anwar ini. Hanya yang ada hanyalah penyokong tegar PAS anti BN. Itu aku pasti.
Minggu lepas tak sempat dengar khutbah sibuk cari parking di Sentul, hari ini aku berpeluang mendengar penuh 'ceramah' khutbah di masjid dekat rumahku. Tapi aku tahu, sama!
Tak lain tak bukan isu panas yang membelengu dajjal agong mereka, aku boleh simpulkan tajuk khutbah hari adalah "Anwar sedap menyondol PAS susah-susah cover". Sedap tak tajuk khutbah hari ini..
Dari nada suara, khatib yang dikenali ramai sebagai ahlul PAS nyata tertekan. Mencari hujah dan dalil bagai nak gila nak tutup pekung perut brader kita. Pusing sana korner sini, kambus sana gali sana, nampak serba tak menjadi. Akhir, terpelanting semula ke muka. Mungkin berkat tazkirah adab berada di masjid bertalu2 dari blogger sejak minggu lepas.
Yang paling aku syok, tang doa. Ramai jemaah tak faham maksud doa akhir khutbah yang kebiasaan kita aminkan. Yang sebenarnya disusun khas bagi membawa maksud Pakatan Rakyat dizalimi oleh UMNO-BN. Waktu doa sejahtera Sultan slow je Amin, sambungannya itulah kebiasaan lebih kuat sikit kerana mood khatib yang sedikit tinggi. Itu kebiasaan, tapi kali ini lemah longlai.
Khatib semacam terganggu disamping hujah lemah menentang 'ashaddul fitnah', getar suara ketara tertekan nyata gagal memberi khutbah meyakinkan. Bahkan seolah2 menempelak pula kerajaan negeri pimpinan Khalid al-DAP.
Aku cuba memahami apa yang ada bermain di minda pak imam, aku cuba menyelami gelora perasaan jamaah PAS islamik itu. Aku nampak mereka bertungkus-lumus mengambus nafsu taik di tinggalkan merata2 tahun, sedang Anwar hanya tersenyum puas.
Aku cuba muhasabah apa yang telah berlaku dalam masyarakat hari ini, aku cuba dan terus mencuba.. Aku simpati...

update: mood yang sama berlaku di masjid negara, orang sama, bukan main hebat di Sentul minggu sudah. Baca sini AIDC

No comments:

Post a Comment