Friday, September 3, 2010

DEB Dan Populasi

Hasil DEB dan nasib umat islam & org melayu samalah mcm populasi penduduk di m'sia. Kalau dlu orh melayu kebanyakan anak ramai lebih dari 7org, tp skg anak 2,3org shj. Namun jumlah pnduduk dibandingkan waktu merdeka shga kini tidak menunjykkan penurunan bhkan peningkatan. Bagaimana ini berlaku? sedangkan jumlah kematian akibat kemalangan dan mati pd usia muda & hidup membujang menjadi kebiasaan. Masih lagi penduduk tetap berkembang dan semakin berkembang walaupun ia boleh dikatakan perlahan. Cuba bygkan jika bilangan anak waktu merdeka dikekalkan sehingga kini sudah tentu bilangan orang melayu dan islam itu sendiri berlipat2 kali ganda. Jika itulah menjadi ukuran keuntungan org melayu sudah berdiri sendiri tanpa bantuan kini. Ya memang kita akan berkembang kerana arus tetap akn menolak kita walau bagaimana sekalipun perlahan, tak payah risau kita pasti bergerak. Tak begitu?
Apakata kalau statistik itu belum menunjukan realiti yang sebenar, mungkin angka2 yang menunjuk kelembapan itu hanyalah realiti yg relevan bg tempoh 50thn setelah merdeka. Dan apabila tempoh 50thn akan datang baru menunjukannya statik. Dan seterusnya grafnya akan menurun dan menurun, siapa tahu.
Waktu tu yang boleh kita harapkan hanyalah pada 2 benda, generasi akan datang, bukan generasi muda ye sbb mereka juga akan tua, kita? kita sudah selamat dibawah. Juga polisi dan sistem yang kita sendiri bikin dan wariskan untuk mereka. Demokrasi, liberisasi, kompromi, demontrasi dan apa2 lagi lancau..
Untuk itu saya bersetuju DEB perlu diteruskan sekurang2nya 100thn lagi.

No comments:

Post a Comment